Dieta Cambridge

Dieta Cambridge opiera się o zróżnicowane wartości podaży energetycznej od 1500 do 800 a nawet mniej. W diecie zawierają się wszystkie składniki pokarmowe : białko, niewielka ilość węglowodanów i tłuszczy, witaminy i składniki mineralne w ilości zgodnej z zapotrzebowaniem organizmu.

Posiłki są w postaci przemysłowo przygotowanych, sproszkowanych zup, batonów, napojów. W czasie stosowania przez 3 tygodnie diety ścisłej a następnie 2 tygodnie diety mieszanej, gdzie produkty gotowe miesza się ze zwykłymi posiłkami, ubytek masy ciała wynosi około 3 kg.

Dieta ta pozwala również na zmniejszenie stężenia LDL oraz trójglicerydów we krwi, zmniejszyć stężenie glukozy a także ciśnienia tętniczego.

Dietę stworzył naukowiec z Uniwersytetu Cambridge, który już 1960 roku zainteresował się problemem otyłości. W 1968 roku rozpoczął prace nad stworzeniem formuł żywieniowych. Dieta miała posiadać następujące cechy :

  • ubytkiem masy ciała podobnym do tego, jaki osiągamy na głodówce, ale bez efektów ubocznych
  • odpowiednią podażą białka, zabezpieczającą przed ubytkiem beztłuszczowej masy ciała
  • obniżoną podażą węglowodanów powodującą lekką ketozę i znoszącą uczucie głodu
  • odpowiednią ilością witamin i składników mineralnych zapobiegającą niedoborom żywieniowym.
  • Po przeprowadzeniu badania doszło do rozpropagowania diety w klinikach zajmujących się leczeniem otyłości w Londynie i Cambridge. Ostatecznie dieta Cambridge została wprowadzona do sprzedaży w Wielkiej Brytanii w 1984.

6 stopni diety Cambridge

Spadek masy ciała opiera się na 6 stopniach energetycznych. Dobowa wartość energetyczna waha się od 415 kcal do 1500kcal. Należy przestrzegać ściśle poniższych zasad.

  • Stopień 1 programu na poziomie 416 do 615 kcal kcal może być stosowany wyłącznie za zgodą i pod kontrolą lekarską. Dedykowany jest dla osób wymagających szybkiego spadku masy ciała ale bez przeciwwskazań zdrowotnych i lekowych. Stopień ten opiera się wyłącznie na gotowych posiłkach diety Cambridge. Może być stosowany minimalnie przez okres 1 tygodnia a maksymalnie przez okres 3 tygodni.
  • Stopień 2 odpowiada 810 kcal/dzień. Nie może trwać dłużej niż 3 tygodnie. Poza 3 produktami diety Cambridge i dużą szklanką mleka 0,5% tłuszczu, dozwolony jest jeden posiłek konwencjonalny o kaloryczności 260 kcal.
  • Stopień 3 – 1000 kcal/dziennie. Opiera się na dwóch posiłkach diety Cambridge, dużej szklance mleka 0,5% tłuszczu oraz na 2 posiłkach konwencjonalnych: śniadanie (200 kcal) oraz obiad (400 kcal).
  • Stopień 4 – 1200 kcal/dziennie. W miarę wzrostu ilości spożywanych kalorii zwiększa się ilość posiłków konwencjonalnych do 3: śniadanie (200 kcal), II śniadanie (200 kcal) oraz obiad (400 kcal). Nadal należy spożywać 3 posiłki diety Cambridge i 1 dużą szklankę mleka 0,5 % tłuszczu.
  • Stopień 5 to stabilizacja diety, – 1500 kcal. Na tym etapie spożywa się jeden posiłek diety Cambridge plus 0,5 litra mleka o zawartości 0,5% tłuszczu i 4 posiłki konwencjonalne: śniadanie 250 kcal, II śniadanie 300 kcal, obiad z deserem 500 kcal i podwieczorek 100 kcal.
  • Stopień 6 to okres utrzymania obniżonej masy ciała i odpowiada kaloryczności ponad 1500 kcal. By uniknąć efekty jo-jo wskazana jest zwiększona aktywność fizyczna.

Przez okres całej diety należy pić po 2 litry płynów. Stopnie od 3 do 5 powinny trwać dwa tygodnie, ale można je przedłużyć.

Diety Cambridge nie powinny stosować:

  • kobiety w ciąży oraz matki karmiące
  • osoby poniżej 18 roku życia
  • chorzy po zawale bądź udarze oraz osoby które przeszły poważną operację w ciągu ostatnich 3 miesięcy.

Trzeba pamiętać, że takie choroby jak: niewydolność nerek i wątroby, schizofrenia, ciężka postać depresji, anoreksja i bulimia, cukrzyca typu 1, nadczynność tarczycy, zespół Cushinga, porfiria oraz choroby serca są przeciwwskazaniem do stosowania tego sposobu odchudzania. W przypadku łagodnych schorzeń serca, nerek, trzustki i wątroby, cukrzycy typu 2, kamicy żółciowej, dny moczanowej i nadciśnienia tętniczego każdorazowo o możliwości stosowania diety Cambridge powinien zadecydować lekarz.

Plusy diety Cambridge

  • Gotowe zupy, napoje, koktajle i owsianki nie wymagają specjalnych umiejętności ani czasu do przygotowania
  • Szybki spadek masy ciała

Minusy diety Cambridge

  • Na skutek rozwijającej się ketozy, zwłaszcza w dietach o najniższej kaloryczności, może pojawić się uczucie osłabienia i senności, nudności i wymioty, nieprzyjemny zapach z ust
  • Może przyczyniać się do obniżenia podstawowej przemiany materii
  • Może powodować zaparcia
  • Gotowe produkty diety Cambridge są drogie.

30 komentarzy

  • Dieta cambridge jest naprawdę skuteczna. jestem zachwycona jej działaniem. Gotowe posiłki ułatwiają trzymanie się diety, posiłki zawierają substancje niezbędne, by organizm dobrze funkcjonował, z diety wychodzisz stopniowo. Jednak nie polecam stosowanie jej na własną rękę.

  • dieta cambridge nie jest dla wszystkich, przede wszystkim dlatego że chociażby 1 etap musi być prowadzony pod kontrolą lekarza a wiele z nas bagatelizuje takie zalecenia i uważa, że samemu da sobie świetnie radę. nie podoba mi się to jak spada w tej diecie ilość spożywanych kalorii. dla mnie to byłby za duży szok, chodziłabym ciągle głodna, zmęczona i ospała. to raczej nie dla mnie

  • Stosowałam dietę cambridge przez krótki okres czasu. Dlaczego krótki? Nie dałam rady, niestety moj organizm nie byl przygotowany na takie zmiany. Zbyt duże wahania kalorii, odkąd trafiłam pod stała kontrole lekarza wiem, że do takiej diety trzeba się odpowiednio przygotować. Przez 2 tygodnie schudlam co prawda 5,5kg ale robilam to bez rozsądku. Polecam poradzić się lekarza przed rozpoczęciem diety.

  • Aby stosować dietę cambridge należy porozmawiać z lekarzem, bo może to się skończyć źle dla naszego organizmu. Wydaje się być skuteczna ale trzeba świadomie do niej podchodzić

  • Kiedyś stosowałam dietę cambridge, niestety okazała się zupełnie nietrafiona. Jest jak dla mnie zbyt restrykcyjna , ciągle czułam się osłabiona. Myślę, że jest niebezpieczna i nie polecam jej nikomu.

  • Wydaje mi się, że każda dieta powinna być pod okiem lekarza. Jednak dieta cambridge jest bardzo droga, wiec nie każdy może sobie na nią pozwolic.

  • W diecie Cambridge jest zdecydowanie za mało kalorii jak dla mnie. Przy moim aktywnym trybie życia nie ma w ogóle mowy o jej stosowaniu. Prędzej bym padł z głodu :/

  • W ciągu 3 tygodni stosowania diety cambridge schudłam 5 kg. Stosuję ją dalej,bo chciałabym jeszcze schudnąć kolejne 5kg i utrzymać tą wagę. Na szczęście nie mam żadnych „skutków ubocznych”, więc motywacja jest

  • Pod kontrolą lekarza dieta Cambridge może naprawdę zdziałać cuda. W ciągu miesiąca zgubiłam 10 kilogramów, jestem zadowolona. Ogromnym plusem są gotowe posiłki-można zaoszczędzić czas.

  • Jak dla mnie dieta cambridge jest naprawdę niebezpieczna. Nie ma się co oszukiwać, najlepiej schudnąć poprzez odpowiednie skomponowanie posiłków. W tym wypadku kaloryczność posiłków drastycznie spada, dochodzi nawet do zasłabnięć. Nie polecam

  • Długo myślałam czy zastosować tę dietę u siebie, ale po długich namysłach stwierdziłam, że przy moim wyczerpującym trybie życia i pracy ilość kalorii jest zdecydowanie za niska

  • Faktycznie, pod względem gotowych produktów dieta cambridge jest wygodna dla ludzi, gdyż wszystko za nas zostało już dobrane i zbilansowane. Początki zapewne łatwe nie są, a układ pokarmowy odczuje na sobie zmianę nawyków żywieniowych, ale przynajmniej są pozytywne efekty w postaci chudnięcia.

  • Jeju, jak można przyjmować tak mało kalorii dziennie? Aż ciężko mi sobie to wyobrazić. Nie jest się wtedy zbytnio osłabionym? Proszę o wypowiedź osoby, które korzystały z diety cambridge

  • Pierwszy trzy tygodniowy etap mojego odchudzania stosując dietę cambridge zgubiłam 8 kg. Mam nadzieję że nie pojawi się efekt jo-jo. Chciała bym schudnąć jeszcze 5 kg.

  • „Może przyczyniać się do obniżenia podstawowej przemiany materii” ten minus właściwie może być dobrym aspektem dla niektórych osób 😉 Dieta cambridge brzmi zdrowo i skutecznie chociażby dlatego że może ją stosować ciężarna no i efekty są podobne do przebytej głodówki!

  • Nie oceniam jej negatywnie mimo że nie udało mi się przejść wszystkich stopni ponieważ nie znoszę samego mleka. Olena na pewno ma racje, że kontrola dietetyka potrzebna

  • Niezbyt przekonuje mnie dieta cambridge. Więcej minusów, niż zalet, te same efekty można osiągnąć zwiększeniem aktywności fizycznej i „zdrowym” odżywianiem. Samo głodzenie się nie ma sensu i na pewno nie wpływa pozytywnie na zdrowie.

  • Niby dieta cambridge jest zróżnicowana, bo przecież zawiera i białko i węglowodany i tłuszcze i witaminy ale nie podoba mi się, że posiłki spożywane są w formie „sproszkowanej”. Moim zdaniem nie jest to dieta bezpieczna. Może w jakimś przypadku udało się zrzucić wagę, ale jakim kosztem i co z efektem jojo?

  • Stosowałem dietę cambridge przez 7 dni, da się wytrzymać pod warunkiem , że nie gotuje się dla rodziny lubiącej sobie pojeść i nie mającej wyrozumiałości dla osoby starającej się odchudzić. Ten brak wsparcia spowodował, że porzuciłem dietę. Schudłem 3 kg przez ten tydzień, nie było efektu jo jo bo staram się w dalszym ciągu wyeliminować ze swojego jadłospisu tłuste i słodkie rzeczy.

  • Wydaje mi się, ze cambridge jest dietą dla bardzo otyłych. Bałabym się stosować ja przez długi czas bez nadzoru lekarza. Na pewno jest bardzo skuteczna i jest duża redukcja masy ciała.

  • Dieta cambridge jest bardzo skuteczna ale nie powinno się jej stosować na własną rękę. Trzeba być pod kontrolą lekarza, a potem najlepiej dietetyka. Skuteczna, lecz wymaga wyrzeczeń i silnej woli. Wskazana raczej dla osób bardzo otyłych.

  • Dieta Cambridge z pewnością nie jest dla każdego i wymaga odpowiedniego przygotowania organizmu, tak więc lepiej nie rzucać się na nią od razu i zacząć od czegoś łagodniejszego. Pomijając ten fakt, jeśli wierzyć statystykom, dieta Cambridge odchudzi nas bardzo szybko i jest przy tym wyjątkowo „wygodna”, więc warto ją rozważyć.

  • Gotowe posiłki – super wygoda! Na pewno dużo łatwiej utrzymać się przy diecie cambridge, widząc zapas jedzenia gotowego do szybkiego przygotowania, niż samodzielne pichcenie obiadów. Jednak, jak napisano w podsumowaniu, załadowanie spiżarni takimi produktami może odchudzić nasz portfel. Sądzę jednak, że warto wydać kilka groszy, żeby wreszcie zobaczyć poprawne działanie poprawnej diety.

  • Wszędzie to powtarzam, to jeszcze tutaj dorzucę swoje trzy grosze 😉
    Dieta cud (cambridge) jest dla tych, którzy mają silną wolę, końskie zdrowie i zero pomysłów na pozbycie się zbędnych kilogramów. Tam, gdzie jesteśmy gotowi na wprowadzenie w swoje życie drobnych, ale istotnych zmian, nie jest potrzebna żadna dieta. Trochę ruchu, trochę błonnika i dwa litry wody dziennie. Chudnie się wolniej, niż na tych zachwalanych dietach, ale czas kiedyś upłynie. A wolniejsze chudnięcie jest gwarancją utrzymania wagi 🙂

  • Dieta bardzo fajna nie trzeba się ścierać przy przygotowaniu posiłków, troszkę trzeba się jednak w pierwszych fazach przemęczyć bo dużo nie jemy, ale później jest to co chcieliśmy czyli płaski brzuchol 🙂

  • Skoro produkty w diecie cambridge są tak drogie,to powinny być w supermarketach tańsze zamienniki.Uczucie osłabienia i nudności oraz wymioty,niestety ale nie robią pozytywnego wrażenia w tej diecie. Dieta dietą,ale zdrowie psychiczne i fizyczne jest ważniejsze.

  • Dieta cambridge jest dość restrykcyjna, ale skuteczna. Skoro się jadło bez opamiętania, to trzeba trochę za to odpokutować. Można też ją traktować jako dietę oczyszczającą, pozwoli organizmowi zająć się poprawnym funkcjonowaniem, a nie męczyć z trawieniem. Praktykuję 3-4 razy do roku i nie narzekam.

  • Bardzo duży plus z gotowymi posiłkami. Wiadomo ze z rana albo sie nie chce albo sie nie ma czasu na gotowanie. Produkty pyszne i co najwazniesze kilogramy spadają.

  • Kochani jestem drugi dzień na diecie Cambridge nie jest latwa ale jak wytrzymam do 4 dni to dam rade….pod koniec lutego operacja musze zwalic brzuch

  • Hej, jestem juz 11 tydzien na diecie na stopien pierwszy czyli tylko 3 produkty z diety Cambridge. Mieszkam w Londynie, a tutaj jak sprawdzalam na wszelkich dostepnych stronach internetowych stopien pierwszy mozna stosowac az do 12 tygodni. Wiec informacje podane wyzej o dlugosci kazdego kroku sie troche roznia.
    Spadek wagi 16kg!! Fakt, pierwsze trzy dni byly koszmarem…glod, uczucie sennosci, bylo mi zimno. Ale jak sie przetrwalam pierwszy tydzien bylo juz tylko lepiej. Nastapil wzrost energii, skora i wlosy nabraly blasku. Teraz powoli przygotowuje sie do przejscia na stopien 2 czyli dodam jeden maly posilek.
    Po 11 tygodniach sprawdzilam i wyniki krwi sa bardzo dobre- zero anemi!!!!!
    Goraco polecam ta diete.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *