Jak schudnąć?

zielony jęczmień na odchudzanie

Jak zdrowo i bezpiecznie rozpocząć odchudzanie?

Każda kuracja odchudzająca to kwestia wytrwałości oraz wyrzeczeń, dlatego tak ważna jest odpowiednio silna motywacja. Skłonność do tycia to problem na całe życie, a w momencie, gdy schudniemy, ta skłonność jest jeszcze większa. Dlatego poza dietą, ważna jest samokontrola, trwałe zmiany w sposobie odżywiania, a także, zmiana stylu życia na bardziej aktywny. Ważne by aktywność fizyczna była dobrana w taki sposób, by nie była uciążliwa lecz stałą się nawykiem, sposobem na życie. Warto ustalić z góry plan żywienia i wprowadzić je w życie.

Jak skutecznie się odchudzać, nie narażając swojego zdrowia?

Dieta powinna być dostosowana indywidualnie. Powinna eliminować złe nawyki, uwzględniać za to stan zdrowia, preferencje żywieniowe, choroby i przyjmowane leki.

Dieta powinna się opierać się na regularnych posiłkach, o stałych porach, z uwzględnieniem różnorodnych produktów spożywczych a także, odpowiedniej ilości płynów. Ważne jest liczenie kalorii produktów i ograniczenie ich ilości. Za to aktywność fizyczną dostosować do swoich możliwości i stopniowo ją rozszerzać poprzez wydłużenie czasu wysiłku i jego intensywności.

Jak szybko schudnąć?

Najkorzystniejsze jest chudnięcie 0,5–1 kg tygodniowo. Aby to osiągnąć, należy spożywać o 500–1000 kcal dziennie mniej od zapotrzebowania organizmu.

Zasady bezpiecznej redukcji masy ciała

Zwiększanie masy ciała to najczęściej proces wieloletni, więc nie należy nastawiać się na to, że wszystkie te dodatkowe kilogramy uda się zrzucić w krótkim czasie. Musi upłynąć trochę czasu, zanim organizm przyzwyczai się do nowych warunków.

1. Wyznaczaj sobie cele pośrednie

Zasada małych kroczków. Wyznaczać trzeba cele pośrednie, np. że w ciągu 3 miesięcy uda się zredukować masę ciała o 5 – 10 %. Tu warto pamiętać, że utrata wagi nie zawsze przebiega w takim samym tempie, czasem traci się więcej i szybciej, czasem mniej i wolniej.

Bezpieczna, dobrze zbilansowana dieta 500 – 1000 kcal umożliwia stabilne chudnięcie, po okresie odpoczynku można tą dietę stosować po raz kolejny.

2. Nie rezygnuj

Nie wolno rezygnować, nawet jeśli efekty nie są takie, jakich się oczekiwało. Pamiętać trzeba, że obniżenie masy ciała o każde 10% przynosi wiele korzyści zdrowotnych a także wpływa na poprawę samopoczucia.

Bardzo niezdrowe są za to nagłe wahania wagi, gdy raz znacznie traci się na wadze, a później w krótkim czasie wraca do tego co było. Najczęściej efekt jojo występuje u osób, które po zakończonej diecie, wracają do starych nawyków żywieniowych.

Ważne

Powtarzanie w kółko tzw. cudownych diet utrwala otyłość, a kolejna próba chudnięcia staje się coraz trudniejsza.

Najbezpieczniejszym sposobem chudnięcia to dieta pod kontrolą lekarza, dietetyka i rehabilitanta. Takie odchudzanie jest łatwiejsze i przynosi długotrwałe efekty.

Jak zapobiegać efektowi „jo-jo” – co robić, żeby nie przytyć ponownie?

W czasie odchudzania, organizm przyzwyczaja się do ujemnego bilansu energetycznego. Zmniejsza się przemiana materii. W tym przypadku, gdy nawet w niewielki sposób zwiększymy dawki energii, spowoduje to przyrost masy.

Po skutecznej diecie nie można powrócić do dawnych nawyków. Trzeba stale kontrolować wagę.

Zapamiętaj

Dla uzyskania trwałego efektu odchudzania ważne są:

  • świadomość konieczności trwałej zmiany stylu życia
  • samokontrola spożycia pokarmów i aktywności fizycznej
  • regularność spożywania posiłków
  • radzenie sobie ze stresem i nieuspokajanie się jedzeniem
  • poprawa samopoczucia poprzez pozytywną samoocenę
  • korzystny wpływ wsparcia społecznego – rodziny, przyjaciół lub grupy samopomocy

37 opinii

  • Według mnie najlepszą dietą jest tzw. Dieta MŻ, a mianowicie mnie żreć. 😉 Oczywiście trochę sportu nie zaszkodzi, warto też wprowadzić do swojej diety dużo owoców i warzyw.

  • Schudnąć to zawsze fajna sprawa, jednak nie można zapominać że trwa to długi okres. I co najważniejsze z moich doświadczeń, sama dieta nic nie daje, trzeba też dużo się ruszać, ćwiczyć. Dopiero takie połączenie daje wymagane przez nas rezultaty.

  • Moim zdaniem małymi krokami zawsze uda się osiągnąć spory spadek na wadze. Trzeba myśleć pozytywnie i czasem zmusić się by potem być szczęśliwym z własnej wagi ciała. Ja już próbowałam kilku różnych diet niektóre pomogły inne nie ale próbuję dalej. Warto też czasem skontaktować się z dietetykiem on może lepiej doradzić niż znajomi.

  • Te punkty wymienione na końcu wypisalam sobie i zawiesiłam na lodówce. Zawsze myślałam, że największy problem mam z motywacja. Ale po przeczytaniu artykułu wiedzę, że motywacja to nie moj jedyny problem. Bez wsparcia i przykładu za ktorym mam podążać ciężko było mi wcielić trwale zmiany w swoje życie. Teraz już wiem od czego zacząć. Poszukam sobie grupy wsparcia, w towarzystwie zawsze raźniej.

  • „Zbilansowana dieta 500 – 1000 kcal”? Przy moim zwyczajach żywieniowych będzie trudna do osiągnięcia.
    Ale coś za coś 🙂

  • Moim zdaniem najważniejsze jest odpowiednie podejście, odchudzanie to zwykle długi i wymagający proces więc potrzebna jest motywacja i cierpliwość.

  • Nie ma to tamto. Trzeba mieć silną wolę, by rozpocząć jakiekolwiek odchudzanie. Trzeba też wspomnieć o tym , że nie każdy może sobie pozwolić na odchudzanie, dla jednych jest to szkodliwe,a dla innych działa pozytywnie 😉

  • Według mnie najlepszą metodą na zgubienie zbędnych kg jest zdrowe odzywanie i dużo aktywności fizycznej. Nie wystarczy miesiąc się po odchudzać a potem wrócić do starych przyzwyczajeń, zdrowe nawyki powinny być na stałe w naszym menu.

  • Moim złotym środkiem na odchudzanie jest codzienne ćwiczenie 🙂 Gdy jestem zła,to idę ćwiczyć i staje się szczęśliwa. Ostatnio zakupiłam sobie hula hop,aby oglądając filmu bądź seriale cały czas ćwiczyć. Trzeba znaleźć w każdym z nas troszkę chęci i samozaparcia. Naprawdę zdrowe życie,to szczęśliwe życie 🙂

  • Witam serdecznie, przede wszystkim dużo, dużo ruchu ! Nie jeść po godzinie 18-ej, ograniczyć słodycze, makaron, ziemniaki. Jeść dużo białka, uprawiać sport minimum 3 razy w tygodniu

  • Skuteczne odchudzanie to 70% diety i 30% ćwiczeń. Nie jedzenie po 18-stej to absolutna bzdura. Jeżeli kładę się spać o 22 to ciężko byłoby wytrzymać… Pamiętajmy, że tłuszcz zaczyna się spalać po 40 min. od rozpoczęcia aktywności fizycznej 🙂

  • Nie wiedziałam, że powtarzanie w kółko tzw. cudownych diet utrwala otyłość. Szukałam sposobu na schudnięcie paru kg. Chyba zastosuję sposób przedstawiony w artykule – 500–1000 kcal dziennie mniej od zapotrzebowania organizmu.

  • od zawsze wiadomo, że zdrowo nie znaczy szybko i radykalnie. Należy zmniejszyć posiłki i odstawić słodycze a zastąpić je np herbatnikami

  • natknęłam się na ten artykuł i zmotywował mnie do pracy nad sobą i swoim wyglądem. rady na pewno się przydadzą

  • Najważniejsze to ruch i zbilansowana dieta. Nie musimy się katować nie wiadomo jak ciężko ćwiczeniami. Trochę kardio, trochę ćwiczeń siłowych. A do tego zdrowa dieta i sukces gwarantowany. 🙂

  • Ważne jest dobre odżywianie i aktywność fizyczna. Nie ma co zatracać się i drastycznie zmniejszać ilość posiłków, bo to najczęściej przynosi odwrotny efekt!

  • Dużym błędem jest odchudzanie się na siłę, które nierzadko katuje nasz organizm. Jeśli chcemy stracić na wadze, trzeba przede wszystkim sprawić, by było to w miarę przyjemne. Może i brzmi to dziwnie, ale z pewnością regularne uprawianie ulubionego sportu da nam wiele frajdy, a zdrowe i niskokaloryczne posiłki mogą być bardzo smaczne, jeśli pokombinujemy trochę. Odchudzanie ma nam iść naturalnie, wtedy daje najlepsze skutki.

  • Jak dla mnie najważniejsza jest determinacja. Rezygnowanie w trakcie przez brak efektów jest czymś najgorszym. Warto być świadomym tego, co trzeba w sobie zmienić, a nie ślepo dążyć do celu!

  • Podobno żeby nasze ciało samo dążyło do wagi jaką obecnie mamy musimy ją utrzymać przez co najmniej 7-8 miesięcy, wtedy nasz organizm będzie mógł przyzwyczaić się do obecnej wagi, metabolizmu itd. Według mnie powinniśmy podejść do diety jak do całkowitej zmiany odżywiania na stałe, a nie na kilka tygodni, bo właśnie wtedy możemy uzyskać wspomniany efekt jo-jo. Gwarantuję Wam, że jeśli odstawicie słodycze i fast foody na miesiąc to nie będziecie chcieli już do nich wrócić. Organizm po prostu po pewnym czasie przyzwyczaja się do zdrowego jedzenia i małej ilości cukru. No i bez ruchu też nie wiele zdziałamy, trzeba uprawiać sport.

  • Kolejna ważna rzecz, to wiele osób wytrwale przestrzega diety, w nocy podjada to, czego im najbardziej brakuje. Nie każdy organizm reaguje tak samo na daną dietę, więc nie zawsze to, co zadziałało u koleżanki, zadziała i u nas. Bez pozytywnego nastawienia nie osiągnie się dużo, artykuł dobrze sugeruje, że nie można wymagać od siebie ponad miarę i skupiać się jedynie na szybkim spadku wagi.

  • ruch jest kluczowy chyba najbardziej, nawet ten minimalny. ale ważne jest by nie ćwiczyć za dużo bo wtedy efekt może być odwrotny i możemy mieć efekt obrzmienia co mnie się zdarzyło. czułam się wtedy fatalnie, ćwiczyłam a czułam się co raz grubsza. szukanie zdrowych zamienników w pożywieniu też jest ważne.

  • Dokładnie tak jak napisali w artykule „Dieta powinna być dostosowana indywidualnie” dlatego według mnie dieta powinna być ustalana u dietetyka i powinny do tego dochodzić ćwiczenia, bo samymi dobrymi chęciami nic nie zdziałamy

  • Moim zdaniem najlepiej i najbezpieczniej jest chudnąc z głową. To znaczy zamienić niezdrowe jedzenie na owoce, warzywa, błonnik, nie podjadać, nie obżerać się na noc. I dużo ruchu, spacery, bieganie, rower, taniec, co kto lubi. 🙂 Nie ma sensu się głodzić, bo to rozwiązanie krótkoterminowe.

  • Właśnie.. czyli tak naprawdę zdrowe odchudzanie to od 2 do 4 kg miesięcznie. Można więc w krótkim czasie zrzucić naprawdę sporo kilogramów i to zdrowo. Niestety wciąż odstrasza efekt jo-jo, ale jak się człowiek zacznie pilnować to można uzyskać naprawdę fajny efekt.

  • Większość porad dotyczących diety skupia się na dietach odchudzających. Mój problem polega na tym, że nie mogę przytyć. A nawet jeśli raz mi się udało, to z czasem i tak schudłam. Czy efekt jojo dotyczy również tego przypadku?

  • Dieta przewija się przez całe życie kobiet czy to chudych czy grubszych.. Najgorzej pogodzić jedzenie w pracy (czasowo, systematycznie) przez te 8 godzin, potem nie zajadać stresów, bądź nie objeść się odpoczywając w domu + robiąc obiad dla partnera (nie musi się odchudzać, a nie jest winny mojej przemianie materii przecież) nie podjeść / nie dojeść itd. Dramat to weekendy, wakacje, znajomi – grille, przekąski, alkohol. Niby powiedzmy pi 2 tygodniach wyrzeczeń nie potrzebujesz np. słodkości, masz świadomość co jest dobre a co złe, ale zawsze pojawia się sytuacja gdy gdzieś tam zgrzeszysz, obliżesz łyżkę choćby. Najgorsi są ludzie dookoła – zamiast powiedzieć: wspieramy Cię, to fantastyczne że Ci wychodzi to wieczne (masz wrażenie że to specjalnie i wrednie) pytają: ” a może jednak jednego cukierka?” „przecież nic się nie stanie jak wypijesz ze mną jedno piwko!”, „no nie gadaj że od jednej kiełbaski Ci brzuch urośnie”. Nikt nie potrafi szczerze powiedzieć, no jak zrzucić 5kg będzie idealnie, albo zobaczysz poczujesz się świetnie, trzymam kciuki. Zamiast tego” wyglądasz super, nie musisz się odchudzać”.. Jasne, gdzie ta motywacja !

  • Zdrowe odchudzanie jest bardzo niedoceniane, a szkoda 🙂 Ja swojego czasu pozbyłam się 10 kilogramów, właśnie w ten sposób.
    Będąc studentką, dostawałam z domu wiele mrożonych rzeczy, głównie takich odgrzewanych na patelni – m.in. pierogi. Wymyśliłam jednak, że zamiast smażenia, będę je delikatnie gotować. Miałam więc nie tylko zdrowsze menu, ale i dużo mniej sprzątania 😉
    Polecam też, by zjadać codziennie kostkę gorzkiej czekolady – nie mniej, nie więcej, tylko kostkę. Czekolada w takich ilościach ma pozytywny wpływ na nasz układ trawienny, a i humorek się po niej poprawia 🙂

  • Dieta przede wszystkim w skrócie MŻ czyli mniej żryj 🙂 dodatkowo warto się zastanowić nad jakąś aktywnością fizyczną która wspomoże tą dietę no i efekt murowany 🙂 kto się nie stara nie ma efektów 🙂 trzeba działać!!!!

  • Najbardziej boję się efektu jojo. Przerobiłam już kilka diet, ale każda w końcu kończyła się powrotem do starych nawyków. Może mi ktoś polecić jakąś dietę, która faktycznie zmieni moje nawyki?

  • Odchudzać należy się z głową. Tak, jak napisano w artykule – żeby zrzucić kilogramy na dobre i nie doczekać się prędzej czy później efektu jo-jo, trzeba do tematu podejść świadomie i ZMIENIĆ swój tryb życia. Dieta stosowana przez miesiąc i późniejszy powrót do niezdrowego trybu życia z pewnością nie pozwoli nam utrzymać dobrej sylwetki. Trzeba myśleć!

  • Zdrowe odchudzanie nie jest wcale takie trudne jak by sie wydawało. Wystarczy obliczyć swoje zapotrzebowanie i obciąć 200-300 kalorii z tego. Głodówki nic nie dadzą co przetestowałam na sobie. Przejsc na zdrowe jedzenie a nie jakies przetworzone. Zamiast słodyczy wybierac owoce i warzywa. Efekty same przyjdą. Dzieki róznym przyprawa dania nie sa nudne i bez smaku. takze zdrowe odzywianie to jest klucz do sukcesu

  • Złotych środków nie ma, ale można w zdrowy sposób zrzucać kilogramy już poprzez samą wiedzę na temat tego co i jak jemy. Korzystajcie z Dziennika Diety, to badaniami udowodniony sposób na redukcję wagi. Wiemy co i jak jest zbilansowane i mamy policzone kalorie.

  • Ja najpierw stosowałam dietę mż, w sumie troche schudlam ale dopiero po całkowitej zmianie nawyków żywieniowych, stosowaniu suplementu be slim 3 i ćwiczeniach w koncu osiagnęłam wymarzoną wage

  • A ile już schudłaś z be slim 3?

  • Wystarczy tylko chcieć 🙂 nie było lekko ale udało mi się nareszcie schudnąć 8 kg w miesiąc. Stosowałam dietę Sandruni, więcej informacji o tej diecie znajdziecie w google

  • na własnym przykładzie mogę śmiało powiedzieć, że aby faktycznie dostać oczekiwane efekty, trzeba się trochę doedukować 😛 na temat prawidłowego odżywiania i dobrać sobie sport lub ćwiczenia nam odpowiadające, dieta + sport = sukces! ja akurat nauczyłem się tego za pomocą poradni dietetycznej Cel w Gdyni. Dla osób ambitnych polecam książki dla leniwych dietetyka 😀

  • ja ze swojej strony dodam jeszcze, że świetnym wspomagaczem jest sauna karbonowa, działa jak ”dopalacz”. niezastąpiona przy przestojach wagowych

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.